Cum ne gestionăm emoțiile? Ce putem face atunci când suntem furioși, triști sau anxioși ca să ne simțim mai bine?

Cum ne gestionăm emoțiile? O întrebare de o mie de puncte! Emoțiile, atunci când sunt privite ca făcând parte dintr-un spectru de surse disponibile de informații, seamănă puțin cu raportul meteo. Sunt importante pentru a cunoaște, a lua în considerare și a înțelege, dar nu sunt neapărat factorul primordial în planurile tale de viață.

Când vremea este rea (nu așa cum îți place ție) nu înseamnă că trebuie să fi supărat, să îți concentrezi toată atenția asupra ei sau să îți anulezi planurile din cauza ei. Ce trebuie să faci este să accepți vremea și eventual să îți ajustezi un pic planurile. Dacă scopul meu de astăzi este să-mi iau fiica la școală la ora 12:00 și brusc ninge și nu-mi place zăpada, nu-mi voi irosi energia furioasă pe cer și nici nu o voi lăsa pe fiica mea blocată. Îmi voi pune o pelerină, voi pleca de acasă cu 15 minute mai devreme și mă voi duce să o iau.

Evitarea emoțiilor – practică des întâlnită

Una dintre principalele cauze ale multor probleme psihologice este obiceiul evitării emoțiilor. Acest lucru poate părea surprinzător, deoarece încercarea de a evita emoțiile neplăcute pare a fi un lucru rezonabil. La urma urmei, emoțiile neplăcute nu se simt bine și sunt adesea legate în mintea noastră de evenimente negative pe care vrem să le evităm sau să le uităm.

Mai mult, suntem cu toții familiarizați cu ușurarea momentană pe care o poate oferi evitarea. Dacă gândul de a vorbi mă supără, atunci mă voi simți mai bine hotărând să nu vorbesc. Într-adevăr, evitarea este o soluție eficientă pe termen scurt. Cu toate acestea, pe termen lung, devine o problemă mai mare decât orice a fost evitat.

Evitarea unei emoții negative îți aduce câștiguri pe termen scurt și durere pe termen lung. Când eviți disconfortul pe termen scurt al unei emoții, te asemeni cu persoana care, sub stres, decide să bea. Pare că funcționează, dar a doua zi, când vin iarăși greul, bea din nou. E bine pe termen scurt. Pe termen lung, însă, acea persoană va dezvolta o problemă mai mare (dependența), pe lângă problemele nerezolvate pe care le-a evitat consumând alcool.

Mai mult de atât, știm cu toții că lucrurile ”nespuse” se tot adună, până se formează o grămadă mare mare, care la un moment dat dă pe afară, de cele mai multe ori în moduri neplăcute atât pentru noi cât și pentru cei din jurul nostru.

Și totuși, ce facem cu emoțiile astea neplăcute? (nu îmi place să le spun negative pentru că în accepțiunea mea nu există emoții negative)

În primul rând e nevoie să înțelegem funcția emoțiilor în general. Gândește-te la la emoțiile tale ca la o sursă de informații. Emoțiile tale îți spun ceva despre ce se întâmplă cu tine și în jurul tău. Pe lângă emoții mai ai și alte surse de informații care îți stau la dispoziție: gândurile raționale, cunoștințele și experiența de viață, valorile, credințele și obiectivele tale. Informațiile furnizate de emoții trebuie să fie evaluate și re-evaluate în lumina acestor alte surse pentru a decide cum să te comporți într-o anumită situație.

Indiferent de emoția ta, ai întotdeauna opțiuni de acțiune. Decizia va depinde de toate cele menționate mai sus. De exemplu, dacă tu și copilul tău vă întâlniți cu un câine care este fioros și vă tot latră, este posibil să simți frică și, împreună cu aceasta, dorința de a fugi. Cu toate astea s-ar putea să decizi să rămâi pe loc și să ”lupți” cu câinele pentru a îți proteja copilul. În acest caz, valorile tale „Am datoria de a-mi proteja copilul” au dictat ce alegi să faci.

Un model de acceptare și gestionare a emoțiilor

Sunt multe modalități de a face față emoțiilor noastre neplăcute. Știu că fiecare dintre noi ne dorim o rețetă și să ne iasă repede și bine, pentru că nimeni nu vrea să sufere pe lumea asta. Mai jos este un soi de rețetă care la mine funcționează de cele mai multe ori. Rețetă pe care însă vă invit să o modificați cum simțiți voi. Ceea ce este mai presus de rețetă este a avea consecvență, indiferent ce alegeți să faceți. Poate nu veți vedea/simți rezultatele imediat, dar ele vor veni. Este, până la urma urmei, un proces în care lucrând cu emoțiile voastre, ajungeți la o mai bună cunoaștere a ceea ce sunteți voi mai presus de personalitatea voastră.

1     Acceptarea emoției

Se referă la disponibilitatea și capacitatea de a accepta și experimenta emoția, de a o recunoaște și a o absorbi. Acceptarea oferă mai multe avantaje. În primul rând, acceptându-ți emoțiile, accepți adevărul situației în care ești. Apoi, această acceptare înseamnă că nu trebuie faci risipă de energie pentru a face emoția să dispară.

2      Identificarea emoției

Ce este ceea ce simt acum? Caută un nume, cel care crezi tu că este potrivit, pentru emoția ta. Poate fi furie, tristețe, supărare, frică, orice. Când accepți emoția și o recunoști îți dai șansa să înveți despre ea, să te familiarizezi cu ea, să devii calificat în gestionarea ei și să o integrezi în viața ta. Evitarea nu te învață asta.

Nu uita că oricât ar părea de înfricoșătoare și departe de a fi distractive, emoțiile neplăcute nu te vor ucide. Experimentarea lor așa cum sunt îți aduce mai multe plusuri în viața ta decât încercarea (eșuată) de a le evita.

3.      Stai cu emoția ta, cu ceea ce simți. Simte-o în corpul tău, localizeaz-o.

Asta poate părea contra-intuitiv, dar lăsând emoția să își continue cursul, vei vedea că se va diminua ușor ușor. Se întâmplă cam la fel cum pățesc înotătorii care sunt prinși de curent și se simt târâți spre mare. Adesea intră în panică și încep să înoate împotriva curentului cu toată puterea. Apoi obosesc, apar crampele și se pot chiar îneca. Pentru a supraviețui, ar trebui să facă exact invers. Să lase curentul să-l scoată la mal. La fel și cu o emoție puternică: lupta împotriva ei este zadarnică și posibil periculoasă.

4.      Imaginează-ți apoi că o scoți afară din tine și o așezi în fața ta.

Privește-o (cu ochii închiși). Ce formă are? Ce culoare? Ce vrea ea să îți spună? Ce te învață despre tine? Stai câteva minute – atât cât simți tu – și uită-te la toate lucrurile astea, pe care mai apoi te sfătuiesc să ți le notezi. Sau, dacă nu îți place să scrii, înregistrează-te, cu toate că, aș spune eu, scrisul este sfânt.

5.      Adu-o înapoi în tine După ce ai trecut prin procesul de la punctul 4, adu emoția înapoi în tine. Conștientizează ce simți diferit. Eventual mulțumește-i pentru tot ce te-a învățat despre tine.

Fă exercițiul acesta de conștientizare a emoțiilor tale mereu, ori de câte ori poți. Și dacă nu este locul sau momentul potrivit să îl faci chiar atunci când se întâmplă – câteodată chiar poate să nu fie – fă-o imediat ce este posibil. Și NU UITA, consecvența este cheia!

Să auzim numai de bine !

Sursa foto

Share pe Facebook